-
اجرای نمونه تدریس به روش قصه گویی
پنجشنبه 8 خرداد 1393 01:37
درس فارسی سوم ابتدایی اهداف درس انتظار میرود پس از اجرای این روش، فراگیرندگان به موفقیت های زیر نایل آیند: 1.با یک واقعه مهم تاریخ انقلاب اسلامی ایران آشنا شوند. 2. هدف مردمی را که انقلاب کردند درک کنند. 3. دلیل قتل عام مردم بی گناه را به دست جلادان رژیم سابق بدانند. 4. به ظلم و ستم شاه و طرفداران او پی ببرند. 5. برای...
-
تدریس به روش اعضای تیم
پنجشنبه 8 خرداد 1393 00:56
روش تدریس اعضای تیم بر دو فرضیه استوار است: اولین فرضیه این است که هر یک از شرکت کنندگان قسمت متفاوتی از موضوع درس را که قرار است همه یاد بگیرند می خواند .دومین فرضیه این است که هر فرا گیر میتواند به اعضای تیم خود درس بدهد بنابر این هر عضو هم به عنوان معلم هم به عنوان شاگرد عمل می کند. در این الگو به جای اینکه ابتدا...
-
گزارش کار
چهارشنبه 7 خرداد 1393 23:38
گزارش بازدید از نیروگاه شهید رجایی دبیر فیزیک دبیرستان، یک سری از بچه ها را برای بازدید از نیروگاه به آنجا برد. ساعت 7 صبح ما جلوی در مدرسه منتظر مینی بوس بودیم و بالاخره همراه معاون مدرسه و دبیر فیزیک راهی نیروگاه شدیم. بعد از اینکه به نیروگاه رسیدیم شخصی برای راهنمایی همراه ما آمد و تمام قسمت های نیروگاه را به ما...
-
نقد فیلم سفید مثل گچ
دوشنبه 5 خرداد 1393 20:31
فیلم سفید مثل گچ فیلمی بود که معنای عمیقی داشت. متاسفانه خیلی از معلمان به دلیل حاشیه های زندگی و یا دور بودن از هنر معلمی بچه ها را درک نمی کنند و حوصله ی بررسی دلیل ناتوانی و یا فرار بچه ها از مدرسه را ندارند در حالی که در بیشتر مواقع دلیل عقب ماندگی بچه ها ما معلمان هستیم. مانند این فیلم که این شاگرد از توانایی...
-
ایفای نقش
شنبه 3 خرداد 1393 13:11
یکی بود یکی نبود. راوی: یک روز موش کوچولویی در میان باغ بزرگی می گشت و بازی می کرد که صدایی شنید: میو میو. راوی: موش کوچولو خیلی ترسید.پشت بوته ای پنهان شد و خوب گوش کرد.صدای بچه گربه ای بود که تنها و سرگردان میان گل ها می گشت و میومیو می کرد. موش کوچولو که خیلی از گربه ها می ترسید، از پشت بوته ها به بچه گربه نگاه می...
-
خود سنجی و همسال سنجی
شنبه 3 خرداد 1393 00:09
در ترم جاری در درس قصه گویی استاد از ما خواست تا هر کدام یک قصه را انتخاب کنیم و در کلاس درس آن را برای دانشجویان تعریف کنیم من هم مانند بقیه دانشجویان قصه حکیم دانا را انتخاب کردم و در کلاس درس تعریف کردم حالا میخواهم با توجه به قصه ای که تعریف کردم خود سنجی و همسال سنجی را بنویسم... خود سنجی نکات قوت من: تسلط کامل...
-
بازخورد
سهشنبه 23 اردیبهشت 1393 23:32
بازخورد به دانش آموز بخوانیم و بنویسیم ای دختر بهشتی تو دفترت گل کاشتی مشقت شده حسابی مثل گل بهاری ریاضی عزیزم موفقیتت در جدول ضرب منو خوشحال کرد جواب درستو دادی تو مثل برق و بادی حل کرده ای این تفریق کامل، درست و دقیق قرآن آهنگ درس قرآن آوای مهربانیست هر قصه قشنگش سر مشق زندگانیست طیب طیب الله احسن، بارکلا هنر آفرین...
-
روش تدریس بحث گروهی و قصه گویی
جمعه 19 اردیبهشت 1393 15:35
روش تدریس بحث گروهی یکی از روش ها که بطور فزاینده سبب رشد و گسترش مهارت های ارتباطی میشود روش مباحثه ای است. این روش بر اساس بحث و گفتگوی فردی و گروهی تنظیم میشود و فراگیرندگان امکان بحث و تبادل ظر در مورد یک موضوع را به دست می آورند از این طریق قدرت برقراری ارتباطات و تبادل تجربیات و قدرت کلام و بداعت در آنان تقویت...
-
نمونه مقیاس درجه بندی
چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 22:22
ردیف انتظارات ارزیابی عالی خوب متوسط نیاز به تلاش 1 به مطالب ارائه شده گوش می کند. 2 کلمه های هم آغاز و هم پایان را تشخیص می دهد. 3 صدای اول و آخر کلمه ای مورد نظر را بیان می کند. 4 می تواند برای صدای مورد نظر کلمه ای دیگر مثال بزند. 5 در مواقع لزوم صحبت می کند و نظر می دهد. 6 با علاقه داستان نگاره را بیان می کند. 7...
-
نمونه واقعه نگاری
چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 22:19
نمونه واقعه نگاری پس از آنکه کلاس شروع شد ، زهرا از آموزگار سوال کرد که آیا می تواند شعری را برای کلاس بخواند ، شعری که خودش سروده بود. آموزگار از او خواست تا شعرش را بخواند . او شعرش را با صدای آرام خواند مرتب به روی کاغذ نگاه می کرد ، پای راستش را به جلو و عقب تکان می داد . وقتی که زهرا شعر خواندنش را تمام کرد ،...
-
نمونه چک لیست
چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 21:54
خیر بلی ریز رفتارها ونشانه های رفتاری مورد انتظار لباس هایش را در جای مناسب قرار می دهد. نظافت مو و ناخن را رعایت می کند. از وسایل شخصی استفاده می کند. به موقع مسواک می زند. هر روز صبحانه می خورد. هنگام نوشتن قوز نمی کند. به موقع می خوابد و بیدارمی شود. هرنوع غذای مفید را در منزل می خورد. ازخوردن بیش ازحد غذاهای...
-
پوشه کار
پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 14:06
برای بررسی پوشه کار چند نمونه از پوشه های یکی از مدارس شهرستان را مورد بررسی قرار دادم. این پوشه کار دارای جلد جداگانه و به رنگ سبز بود.که روی جلد آن نام استان، منطقه، مدرسه، سال تحصیلی و پایه تحصیلی نوشته شده بود و روی شیرازه ی این پوشه نام خانوادگی و نام دانش آموز نوشته شده و عکس 3در 4 از دانش آموز روی پوشه کار بود....
-
ارزشیابی توصیفی ( آزمون علکردی )
شنبه 6 اردیبهشت 1393 01:00
آزمون عملکرد کتبی- علوم –پایه دوم هدف: آشنایی با محل زندگی جانوران و گیاهان وسایل: مداد و پاک کن فعالیت: جملات نا تمام زیر را بخوان و با دقت تکمیل کن. در جنگل جانوران زیادی زندگی میکنند مثل................ همه ی.......... در آب زندگی میکنند و بعضی از جانوران مثل............ هم در آب و هم در خشکی زندگی میکنند . بعضی از...
-
طرح درس علوم چهارم
جمعه 5 اردیبهشت 1393 21:19
هدف کلی: جانوران بی مهره اهداف جزئی (دانشی ) : 1- انواع جانوران مهره دار را نام ببرید . 2- جانوران بی مهره را تعریف کنید . 3- انواع بند پایان را تشخیص دهد و برای هر یک مثالی بزند . 4- فایده ها وزیان های حشرات را بیان کنید . 5- دوره ی زندگی کرم کدو را شرح دهد . اهداف مهارتی : 1- بتوانند جانوران مهره داررا از جانوران بی...
-
نظریه یادگیری گانیه
جمعه 5 اردیبهشت 1393 19:11
گانیه پایه گذار شیوه رفتار گرایی گزینشی یا التفاطی است . به عقیده او روانشناسی ، بررسی و دست یافتن به شرایط یادگیری و توصیف انها به طرز عینی و واقعی است . وی بینش را که ادراکی ناگهانی میداند ، در یادگیری مهم نمی شمارد . و یادگیری را تغیری می داند که به صورت محسوس و در شرایط مشهود رخ می دهد . ودر قالب توانایی در تغییر...
-
حیطه روانی حرکت
جمعه 5 اردیبهشت 1393 19:10
حیطه روانی حرکتی آن بخش از هدف های آموزشی را شامل می شود که در جهت افزایش توانایی های عضلات و ایجاد هماهنگی بین آنها. به زبان دیگر این بخش از هدف های آموزشی به گونه ای است که انجام آنها نیازمند همکاری اعصاب (سیستم عصبی) و ماهیچه هاست. مهارت هایی مانند : نوشتن ، دویدن ، خیاطی کردن ، رانندگی کردن ، کار آزمایشگاهی انجام...
-
حیطه عاطفی
جمعه 5 اردیبهشت 1393 19:09
§ ارزش گذاری ( Valuing ) § پاسخ دادن § تبلور شخصیت ( characterization by a value or value complex ) § سازماندهی ( Organizing (Organization of values § مواجهه با موضوع (گرفتن یا دریافت کردن - Receving ) هدفهاى حیطه عاطفى در ارتباط با ایجاد و یا تغییر نگرش، طرز فکر، طرز تلقى و یا ارزشها بکار برده مىشود. بنابراین طبیع...
-
حیطه شناختی
جمعه 5 اردیبهشت 1393 19:08
این حیطه مربوط به اهدافى مىشود که محتواهاى مربوط به آنها کلاً جنبه تئورى داشته و دستیابى به آنها فعالیتهاى ذهنى و عقلانى قابل توجهى را ایجاب مىکند. و نیز یادآور مىشویم که در این حیطه سطوح مختلفى از یادگیرى قراردارد که از ساده به پیچیده سازمان یافتهاند. § آگاهی (دانش) § ادراک (فهمیدن) § ارزشیابی و قضاوت (...
-
ارزشیابی توصیفی(سوالات فصل پنجم علوم چهارم)
جمعه 29 فروردین 1393 22:05
الف) سوالات صحیح و غلط جمله ی صحیح یا غلط را با علامت ( × ) مشخص کنید . 1-در یک ماده ی مخلوط رنگ و بو و مزه ی مواد تغییر می کند . ص غ -2 در آب دریا ، آب ماده ی حل شونده و نمک حلال است . ص غ 3-شن در آب یک محلول است . ص غ 4-همه ی مخلوط ها ، محلول هستند . ص غ -5 در محلول ها ماده ی حل شونده ، خود به خود از حلال جدا نمی...
-
مراحل تدوین طرح درس
یکشنبه 17 فروردین 1393 21:29
1- مشخصات کلی: ابتدا باید نام درس، موضوع درس، مدت جلسه شماره طرح درس، نام مدرسه، تعداد دانش آموزان، کلاس و دوره تحصیلی، نام معلم و تاریخ را در بالای صفحه کاربرگ طرح درس نوشته شود. 2- مشخص کردن اهداف کلی، جزیی و رفتاری: یک معلم آگاه هدفهای کلی و رفتاری موضوعی که قصد تدریس آنرا دارد مشخص می نماید. 1-2. هدفهای کلی: یک...
-
طرح درس
یکشنبه 17 فروردین 1393 21:27
طرح درس چارچوبی است برای بازنمائی مقصد و مسیر درس، از طریق عرضه نقش مفهومی درس و در راستای تعامل مدرس با دانشجو یان و نیز کسب تجربه و تامل درباره آموخته ها، جهت دستیابی به عملکرد مطلوب یادگیری . در طرح درس علاوه بر ذکر هدف ها، فعالیت های یاددهی - یادگیری و منابع درسی ، شیوه های ارزیابی آموخته ها بازنمائی می شود ....
-
روش تدریس
یکشنبه 17 فروردین 1393 21:25
از مراحل مهم طراحی آموزشی، انتخاب روش تدریس است. معلم بعد از انتخاب محتوی و قبل از تعیین وسیله، باید خط مشی و روش مناسب تدریس خود را انتخاب کند. به مجموعه تدابیر منظمی که برای رسیدن به هدف، با توجه به شرایط و امکانات اتخاذ می شود "روش تدریس" گویند. انواع روش های تدریس روش نمایشی ( نمایش علمی ) این روش بر...
-
تأثیر رنگها برتفکر و خلاقیت
جمعه 23 اسفند 1392 00:17
ما در دنیای رنگها زندگی میکنیم و تا حد بسیار زیادی به رنگها خو گرفتهایم. رنگی بودن جهان یکی از بزرگترین موهبتهای الهی است که باعث شادی و نشاط انسانها شده و موجب رسیدن به امید و آرامش در آنان میشود. همة ما از وجود رنگها آگاهیم امّا آیا از تأثیر آنها بر روح ، روان ، ذهن و اندیشهمان نیز باخبریم؟ روانشناسان...
-
تاثیر رنگ در تدریس
جمعه 23 اسفند 1392 00:13
هیچکس نمیتواند منکر اثرات رنگها در امر آموزش باشد. زیرا همه رنگها در همه حالات، بخصوص زمانی که ذهن آدمی تمرکز پیدا میکند و سلولهای مغزیاش شروع به ضبط و نگهداری دادههای جدید میکنند، در تمام افراد بشری یکسان عمل میکنند. پس باتوجه به بیان فوق باید در تمام مراحل آموزش به اهمیت رنگها واقف بود و باتوجه به این...