روش تدریس اعضای تیم بر دو فرضیه استوار است: اولین فرضیه این است که هر یک از شرکت کنندگان قسمت متفاوتی از موضوع درس را که قرار است همه یاد بگیرند می خواند .دومین فرضیه این است که هر فرا گیر میتواند به اعضای تیم خود درس بدهد بنابر این هر عضو هم به عنوان معلم هم به عنوان شاگرد عمل می کند.
در این الگو به جای اینکه ابتدا معلم تدریس کند فراگیران نقش معلم را ایفا میکنند وتدریس توسط (اعضای تیم فرا گیران)انجام می شود وپس از ان معلم توضیحات ضروری و تکمیلی را برای انان ارائه می دهد به همین جهت این الگو را (تدریس اعضای تیم)نام نهاده اند .
مراحل اجرای طرح تدریس اعضای تیم
مرحله اول :آمادگی فردی
فعالیت معلم:
گروه بندی دانش اموزان در گروههای 5-4 نفری واختصاص شماره های 1،2،3،4. . . به گروه ها
تدوین قوانینی که گروه ها ملزم به رعایت آنها هستند .مانند:یاداشت برداری ، بحث وگفتگو به طورآهسته زمان بندی هر مرحله و. . تقسیم متن درس به بخش های مستقل وتقریبامساوی
تعیین یک بخش از موضوع جهت مطالعه فردی برای هر فرا گیر
فعالیت دانش آموز :
مطالعه بخش اختصاص داده شده به هر شماره به صورت فردی
یاداشت برداری وخلاصه نویسی متن اختصاصی
مرحله دوم: کار تیمی
فعالیت معلم :
هدایت دانش امزان برای حضور در گروه های جدید
کنترل کلاس وبرقراری ارامش
نظارت بر اجرای فعالیت های گروه ها
فعالیت دانش آموزان:
تشکیل گروه های هم شماره
تدریس هر یک از دانش اموزان برای اعضای گروه جدید
بحث وتبادل نظر بین اعضای تیم جدید ونتیجه گیری
تشکیل گروه های اولیه(برگشت به گروه اولیه)
تدریس قسمت های مختلف ببرای گروه
مرحله سوم:آزمون
فعالیت معلم:
طراحی سوال های ازمون
ارائه ی سوال وبرگزاری ازمون
تعیین زمان مناسب برای پاسخ گویی به سوال ها
ارائه کلید سوال ها
ارزیابی از تدریس در گروه ها
فعالیت دانش اموز:
پاسخ گویی به سوال های طراحی شده
تصحیح پاسخ نامه ی خود (خود ارز یابی)
محاسبه ومعدل گیری از نمرات فردی وگروهی
مرحله ی چهارم :نقد وبر رسی
فعالیت معلم :
بررسی وضعیت نمرات فردی و گروهی دانش اموزان
کمک به گروه ها برای پیدا کردن مشکلات اعضای گروه ورفع ان ها
فعالیت دانش اموز:
بررسی وضعیت نمرات فردی و گروهی خود
بر طرف نمودن مشکلات احتمالی خود ویا اعضای گروه در ارتباط با قسمت های مختلف درس
نقد وبررسی کیفیت اجرای اعضای تیم
مرحله ی پنجم:جمع بندی
فعالیت معلم:
انتخاب یک نفر از هر گروه به صورت تصادفی یا انتخابی برای تدریس قسمت های مختلف
هدایت ورهبری بحث گروهی
اختصاص فرصت کافی برای پرسش و پاسخ
ارائه توضیحات تکمیلی
فعالیت دانش اموزان:
تدریس توسط دانش اموزان منتخب یا داوطلب برای کلاس