درس فارسی سوم ابتدایی
اهداف درس
انتظار میرود پس از اجرای این روش، فراگیرندگان به موفقیت های زیر نایل آیند:
1.با یک واقعه مهم تاریخ انقلاب اسلامی ایران آشنا شوند.
2. هدف مردمی را که انقلاب کردند درک کنند.
3. دلیل قتل عام مردم بی گناه را به دست جلادان رژیم سابق بدانند.
4. به ظلم و ستم شاه و طرفداران او پی ببرند.
5. برای مقام شامخ شهدا احترا قایل شوند.
6. معنی واژه های ارمغان، شهادت، مظلوم و... را بدانند.
7. املای کلمات حق طلب، قوانین، شهداو... را یاد بگیرند.
8. وظیفه خود را در مقابل شهدا در چند جمله بیان کنند.
وسایل مورد نیاز
تصاویر یا پوستر هایی از میدان شهدا و چند شهید، میدان جنگ و...
فضا و مدل کلاس
کلاس معمولی و در صورت پرده خوانی، آمفی تاتر
راهبرد ایجاد انگیزه
معلم: بچه ها، شهر خود یا شهر دیگری را که به آن سفر کرده اید، در نظر بیاورید و چند میدان آن را نام ببرید.
بله، همانطور که بعضی از شما گفتید، میدان شهدا یکی از میدان هایی است که در بیشتر شهر هاوجود دارد. اما میدان بزرگی به همین نام در شهر تهران قرار داردکه چون با تمام میدان های دیگر تفاوت دارد ، با ماجرا های آن آشنا میشویم.
اجرای مراحل روش
مرحله اول :تدوین اهداف
مرحله تدوین اهداف را معلم انجام میدهد. این مرحله دو حالت دارد : اگر محتوای قصه برای قصه گویی آماده باشد ، معلم اهداف آن را استخراج میکند تا در نحوه ی اجرا به آنها توجه کند. اما اگر قرار باشد خود به تولید و ساخت محتوا بپردازد ، باید اهداف مورد نظر در تدریس را مشخص کند.
مرحله دوم: انتخاب نوع قصه
معلم باید برای انتخاب نوع قصه ،از میان انواع موجود، یکی را انتخاب کند یا به روشی تلفیقی بپردازد. اگر معلم توانایی قصه گویی همراه با تقلید صدا یا تقلید حرکات را داشته باشد، قصه گویی تلفیقی برای او مناسب تر است. در غیر این صورت، باید قصه گویی ساده را انتخاب کند.
مرحله سوم: ساخت قصه
بعضی اوقات، ساخت قصه بر اساس محتوا درس، به زمان زیاد و طراحی نیاز دارد. اما معلم توانا میتواند این کار را در چند دقیقه انجام دهد یا قصه را فی البداهه در ذهن خود بسازد و آن را بیان کند. در درس میدان شهدا، معلم میتواند پس از چند دقیقه مطالعه، نحوه قصه گویی را مشخص سازد.
مرحله چهارم: اجرای روش
معلم: خوب بچه های عزیز در سالهای گذشته وقتی که شما هنوز به دنیا نیامده بودید ، شاه ستمگری بر ایران حکومت میکرد. راستی بچه ها میدانستید شاه چه کسی است؟ آفرین! درست گفتید. این شاه، به مردم زور می گفت و آنها را اذیت میکرد. تا اینکه...
معلم باید قصه را با مهارت زیاد ادامه دهد و برای فعال تر کردن دانش آموزان، سوالاتی مطرح کند. او میتواند از روش بدیعه پردازی نیز استفاده کند و نقش ها را به فراگیرندگان بسپارد تا خود آنان قصه را پی بگیرند.
مرحله پنجم: نتیجه گیری
معلم(پس از پایان قصه): خوب، حالا که خیلی خوب دقت کردید، می خواهم نظر خود شما را هم بپرسم. راستی از این داستان چه نتیجه ای گرفتید؟ در حال حاضر چه احساسی دارید؟ امروز چه کلمات تازه ای یاد گرفتید؟
ارزشیابی پایانی
1.معنی کلمات زیر را بنویسید:
ارمغان رحمت شهدا مظلوم
2.ده کلمه مهم درس را در دفترچه های خود یادداشت کنید.
3. هدیه ی شهیدان به ما چیست؟
4. چرا شاه مردم را شهید کرد؟
5. یکی از شعار های مردم را در زمان انقلاب بنویسید.
6....
ارایه تکلیف
الف) تکلیف تمرینی
1.چرا مسلمانان آزاده از مرگ و شهادت نمیترسند؟
2. برای هر یک از کلمات زیر یک هم خانواده بنویسید:
قوانین لحظه آرام
3. چند کلمه بنویسید و آنها را با "زار" جمع کنید ; مانند: چمن +زار= چمنزار
4....
ب) تکلیف بسطی و خلاقیتی
1.درباره میدان شهدای تهران با بزرگتر های خود صحبت کنید و نتیجه این گفتگو ها را بنویسید.
2. چرا خیلی از شهر ها میدان شهدا دارند؟
3. یک بار از روی درس بخوانید و سعی کنید شما هم قصه ای برای آن بسازید.
4. از میدان شهدا یک نقاشی زیبا بکشید.
5....
و مــاه از دو افــــق در دو شب تجـلّی کرد
یکی شهنشه دوران، یکی امیر سپاهش
دو گوهر از دو صدف از دو بحر گشت نمایان
یکـی چراغ هدایت، یکی معین و گواهش
یکی حسین و یکی ناصر حسین، ابوالفضل
کـه جـــان خویــش به کربلا بداد به راهش
اعیاد بزرگ شعبانه بر شما همکار گرامی و همه ی مسلمانان و شیعیان جهان مبارک باد...