بازخورد به دانش آموز
بخوانیم و بنویسیم
ای دختر بهشتی تو دفترت گل کاشتی
مشقت شده حسابی مثل گل بهاری
ریاضی
عزیزم موفقیتت در جدول ضرب منو خوشحال کرد
جواب درستو دادی تو مثل برق و بادی
حل کرده ای این تفریق کامل، درست و دقیق
قرآن
آهنگ درس قرآن آوای مهربانیست
هر قصه قشنگش سر مشق زندگانیست
طیب طیب الله احسن، بارکلا
هنر
آفرین دختر گلم که نقاشی به این قشنگی کشیدی
ای کودک خیلی ناز منو کردی سر افراز
علوم
دختر گلم توانایی انجام آزمایش های علوم را داشتی ، توانایی تو باعث افتخار من است
ورزش
شادی شادی با ورزش اول درس بعد گردش
بازخورد به والدین
سمانه جان امروز دختر خیلی خوبی بود ، فرزند شما خیلی پیشرفت کرده است.
دختر گلم زهرا کمی در املا ضعیف است شما میتوانید هر شب با او کلمات سخت را تکرار کنید.
فاطمه عزیزم امروز در آزمایشگاه به تنهایی و به درستی آزمایش علوم را انجام داد.
روش تدریس بحث گروهی
یکی از روش ها که بطور فزاینده سبب رشد و گسترش مهارت های ارتباطی میشود روش مباحثه ای است. این روش بر اساس بحث و گفتگوی فردی و گروهی تنظیم میشود و فراگیرندگان امکان بحث و تبادل ظر در مورد یک موضوع را به دست می آورند از این طریق قدرت برقراری ارتباطات و تبادل تجربیات و قدرت کلام و بداعت در آنان تقویت میشود.
در این روش شاگردان بیش از استفاده از کتاب یا معلم خود مولف به یافتن نتایج ، اصول و راه حلها هستند و این در صورتی است که دانش آموزان به موضوع علاقه مند باشند.
مراحل روش بحث گروهی شامل 1) موضوع بحث 2)یافتن زمینه مشترک برای بحث 3)بیان هدف های آموزشی بحث 4)هدایت جریان بحث و گفتگوی اصلی 5) نتیجه گیری
محاسن این روش: 1) بحث گروهی ذهن آنان را پویا و فعال می کند 2)مفهوم مشارکت و تلاش برای دانش آموزان روشن می شود 3) کم رویی و خجالت دانش آموزان کاهش میابد 4)توانایی تفکر انتقادی در آنان افزایش می یابد 5) آموزش و یادگیری بر استدلال و توجیه منطقی استوار میشود 6) گرایش های دانش آموزان به موضوع مورد بحث تغییر می کند.
محدودیت های این روش شامل: 1) این روش برای کلاس های پر جمعیت قابل اجرا نیست 2) برای شاگردان دوره ابتدایی چندان مناسب نیست 3) روش اجرای آن بسیار مشکل است و به مهارت احتیاج دارد.
این روش برای کلاس هایی قابل اجراست که جمعیتی بین 6 تا 20 نفر داشته باشد.
منبع: کتاب منوچهر فضلی خوانی ، اینتر نت، اصول طراحی آموزشی (گانیه، ترجمه خدیجه علی آبادی)
روش تدریس قصه گویی
قصه گویی شیوه مهم و موثری است که راه و رسم ویژه ای دارد و مهم ترین راه ارایه برخی مفاهیم و پیام های آموزشی به کودکان و نوجوانان است. کودک با شنیدن قصه به خواندن آن نیز علاقه مند میشود و قدرت تخیل به کمک او می آید. در کنار برنامه های آموزشی با نقل قصه ای می توان به جای خشکی و یکنواختی تنوع و جذابیت را نشاند و فرآیند یاددهی- یادگیری را اثربخش تر کرد. روش های قصه گویی 7 تا هستند .1) قصه خوانی 2) قصه گویی ساده 3) قصه گویی همراه با پرده خوانی 4) قصه گویی همراه با تقلید صدا 5) قصه گویی همراه با تقلید 6) قصه گویی با استفاده از بازیگران 7) قصه گویی با استفاده از عروسک انگشتی ، دستکشی و...مراحل روش قصه گویی:1) تدوین اهداف 2) انتخاب نوع قصه 3) ساخت قصه 4) اجرای روش 5) نتیجه گیری
محاسن: افزایش قدرت تفکر،گوش دادن و درک و فهم ، صمیمیت میان والدین،مربیان و دانش آموزان ، عمق بخشیدن به دانش و آگاهی ، اثر گذاری بر تکوین شخصیت دانش آموزان ، خشکاندن ریشه انحرافات و کژروی ها ، برقراری امنیت روانی و اصلاح رفتار کودکانی که دارای مشکلات عاطفی و روانی هستند.
محدودیت ها: از محدودیت های قصه گویی می توان به این موضوع اشاره کرد که زمان و فضای مناسب برای قصه گویی همیشه محیا نیست و قصه گو همیشه از آمادگی روحی و ظاهری برخوردار نیست و نبود ابزار و لوازم و پوشش مناسب قصه گویی
منبع: کتاب منوچهر فضلی خوانی ، اینتر نت، کتاب تفکر خلاق در کلاس درس
ردیف |
انتظارات |
ارزیابی | |||
عالی |
خوب |
متوسط |
نیاز به تلاش | ||
1 |
به مطالب ارائه شده گوش می کند. |
|
|
|
|
2 |
کلمه های هم آغاز و هم پایان را تشخیص می دهد. |
|
|
|
|
3 |
صدای اول و آخر کلمه ای مورد نظر را بیان می کند. |
|
|
|
|
4 |
می تواند برای صدای مورد نظر کلمه ای دیگر مثال بزند. |
|
|
|
|
5 |
در مواقع لزوم صحبت می کند و نظر می دهد. |
|
|
|
|
6 |
با علاقه داستان نگاره را بیان می کند. |
|
|
|
|
7 |
به صحبت دوستان خود نیز توجه کامل دارد. |
|
|
|
|
8 |
در گروه فعال است و نقش خود را به خوبی ایفا می کند. |
|
|
|
|
9 |
درهنگام یادگیری انتقاد هم می کند. |
|
|
|
|
10 |
می تواند تصاویر ببین و بگو را به خوبی بیان نماید. |
|
|
|
|
11 |
می تواند تمرین بگرد و پیدا کن را به خوبی انجام دهد. |
|
|
|
|
12 |
به گوش دادن اشعار کتاب علاقه نشان می دهد. |
|
|
|
|
13 |
به سؤالات تلفیقی درس درست جواب می دهد. |
|
|
|
|
14 |
سرمشق های درس را زیبا و تمیز می نویسد. |
|
|
|
|
15 |
سرمشق های درس را به موقع تمام می کند. |
|
|
|
|
نمونه واقعه نگاری
پس از آنکه کلاس شروع شد ، زهرا از آموزگار سوال کرد که آیا می تواند شعری را برای کلاس بخواند ، شعری که خودش سروده بود. آموزگار از او خواست تا شعرش را بخواند . او شعرش را با صدای آرام خواند مرتب به روی کاغذ نگاه می کرد ، پای راستش را به جلو و عقب تکان می داد . وقتی که زهرا شعر خواندنش را تمام کرد ، سعیده از ردیف آخر کلاس گفت : که من صدایت را خوب نشنیدم . ممکن است یک بار دیگر آن را با صدای بلند بخوانی؟ و زهرا در پاسخ گفت : نه و در جای خود نشست .
خیر |
بلی |
ریز رفتارها ونشانه های رفتاری مورد انتظار |
|
|
لباس هایش را در جای مناسب قرار می دهد. |
|
|
نظافت مو و ناخن را رعایت می کند. |
|
|
از وسایل شخصی استفاده می کند. |
|
|
به موقع مسواک می زند. |
|
|
هر روز صبحانه می خورد. |
|
|
هنگام نوشتن قوز نمی کند. |
|
|
به موقع می خوابد و بیدارمی شود. |
|
|
هرنوع غذای مفید را در منزل می خورد. |
|
|
ازخوردن بیش ازحد غذاهای غیرمفید و تنقلات می پرهیزد. |
|
|
از فاصله ی مناسب به تلویزیون وکتاب نگاه می کند. |
|
|
به هنگام مریضی داروهایش رابه موقع می خورد. |
|
|
در کارهای خانه با پدر و مادر همکاری می کند. |
|
|
به پدرومادر و بزرگترها احترام می گذارد. |
|
|
قدرت تحمل نظر مخالف دیگران را دارد. |
|
|
درمیان صحبت دیگران حرف نمی زند. |
|
|
به وسایل دیگران بی اجازه دست نمی زند. |
|
|
کارها وتکالیف خود رابه موقع انجام می دهد. |
|
|
وسایل شخصی را خودش جمع آوری می کند. |
|
|
درصورت انجام اشتباه ،معذرت خواهی می کند. |
|
|
بازی، درس و تفریح را با برنامه و به موقع انجام می دهد. |