طرح درس علوم چهارم

هدف کلی:

جانوران بی مهره

اهداف جزئی (دانشی ) :

1- انواع جانوران مهره دار را نام ببرید .

2-  جانوران بی مهره را تعریف کنید .

3-  انواع بند پایان را تشخیص دهد و برای هر یک مثالی بزند .

4-  فایده ها وزیان های حشرات را بیان کنید  .

5-  دوره ی زندگی کرم کدو را شرح دهد .

اهداف مهارتی :

1-  بتوانند جانوران مهره داررا از جانوران بی مهره تشخیص دهند .

2-  بتوانند با مشاهده کرم درون باغچه ویژگی های ظاهری آن را بیان کنند .

3-  بتوانند بن پایان را از نظرخصوصیات ظاهری مقایسه کنند .

4-  بتوانند درباره زندگی اجتماعی حشرات مثل مورچه اطلاعات جمع آوری کنند .

اهداف نگرشی :

1- به هنگام بیرون آمدن از توالت دستهای خود را با آب وصابون بشویید .

2- نسبت به حفظ سلامت خود ومبتلا شدن به بیماری انگلی حساس شوند .

3- به ویژگی های محیط زندگی اطراف خود علاقه وتوجه نشان دهند .

رفتار ورودی :

1-  می دانندجانوران حرکت می کنند،غذا می خورندوتنفس می کنندوجانوران برای انسان هافایده دارند .

2- می دانند جانوران زیستگاهای مختلفی دارند و پوشش بدن متفاوتی دارند .

3- می دانند جانوران مهره دار در بدن خود اسکلتی از جنس استخوان دارند .

رسانه ها ومواد آموزشی : کتاب درسی ، حیوانات پلاستیکی ( بند پایان ) ،کارتهای تصویری  ، مقوا و مداد رنگی  ،گچ و.....

روش تدریس : پرسش و پاسخ  , روش اکتشاف هدایت شده

مفاهیم کلیدی : بند پایان ، حشرات ، عنکبوت ها ،خرچنگ ها ، هزارپاها

ایجاد انگیزه : معلم پس از ورود به کلاس و سلام واحوالپرسی به حضور وغیاب شاگردان می پردازد و بعد از پرسش از د رس  قبلی ، درس خود را شروع می کند . در ابتدا معلم تصویر صفحه ی اول کتاب را به دانش آموزان نشان می دهد و از آنها می خواهد که خوب فکر کنند وهر چه که درباره این تصویر می دانند بیان کنند ،پس از اینکه دانش آموزان نظرات خودرا بیان کردند . معلم حیوانات پلاستیکی (از نوع بندپایان ) را به شاگردان نشان می دهد واز آنها می خواهد که بدن آنها را لمس کنند و تعداد پاهای آنهارا بشمارنند و تفاوتها و شباهتهای آنها را  بیان کنند . مقایسه جانوران مهره دار با جانوران بی مهره  و .....

نمونه فعالیت معلم : حضور به موقع و فعال در کلاس ، ایجاد انگیزه مناسب ، معلم سؤالاتی را از دانش آموز می پرسد و بعد از پاسخ شاگردان وسایلی را که با خود آورده را به بچه ها نشان می دهد و طبق زمان از شاگردان می خواهد که به سؤالات پاسخ دهند .و...

نمونه فعالیت دانش آموزان :

1- یک کرم خاکی در  باغچه پیدا کنند و به  مشاهد ه  بدن ورنگ آن   می پردازد .

2-  چند نمونه از حشرات گوناگون را جمع آوری  کنند .

3- درباره فایده ها وریان های حشرات تحقیق  کنند .

4- دانش آموزان شکل نمونه های حشرات جمع آوری شده  را نقاشی کنند و روی شکل نام بخشهای مختلف  بدنشان را نامگذاری نمایند. و در تابلو اطلاعات کلاس نصب نمایند.

5-  طبقه یندی جانوران بی مهره بر اساس رنگ ,شکل و.... و رسم نمودار  ساخت گرا  طبقه بندی آنها  روی مقوا در گروه های تحقیق و نصب آن روی دیوار کلاس

6-  پاسخ دادن به سئو الات فعالیتهای  کتاب علوم  درباره جانوران بی مهره

ارزشیابی تشخیصی : معلم قبل از تدریس سؤالاتی را از دانش آموز می پرسد .

1-  کدام یک ازشماجانوری مثل کرم وعنکبوت راازنزدیک دیده ایدیادرتلویزیون و یا کتا بها  تصاویری ازآنها مشاهده کرده اید ؟

2- آیا به تارهای عنکبوت توجه کرده اید ؟

3- چرا باید پس از بیرون آمدن از دست شویی ، دستهای خود را با آب وصابون بشویید ؟

4-  ......

ارزشیابی تکوینی : معلم در حین اینکه به تدریس می پردازد، سؤالاتی از دانش آموزان می پرسد :

1- چند نمونه دیگر از حشرات را نام ببرید .

2- آیا حشراتی می شناسید که برای ما سودمند یا مضر باشند ؟

3-  بند پایان در کجاها زندگی می کنند ؟

4- .......

فعالیت خارج از کلاس :

1- از دانش آموزان می خواهیم که برای جلسه آینده کتابی را که درباره زندگی حشراتی مثل مورچه ، زنبور عسل و موریانه که زندگی اجتماعی دارند تهیه کرده وخلاصه آن را به کلاس گزارش دهند .

2- مجموعه ای از حشرات محل زندگی خود را جمع آوری کرده و آنها را روی تابلوی مناسبی بچسبانند و به کلاس گزارش دهند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.